SEO Søgemaskineoptimering
Valg af domænenavn
Det er vigtigt eller en rigtig god ide, at bruge et domænenavn som er nemt at huske. Hvis man vælger at bruge sit navn eller firmanavn, og det indeholder æ, ø eller å. Kan man godt vælge det navn, men man bør vælge et andet navn også. For eksempel hvis man hedder Østergård, skal man selvfølgelig havde domænenavnet østergård.dk, men man bør også købe for eksempel oestergaard.dk og det kan bruges til søgeoptimering. Æ, ø og å kan forvirre søgemaskinerne, så derfor skal man ikke lave søgeoptimering på domænenavne med æ, ø og å. Man kan ikke bruge mellemrum i et domænenavn, men bindestreg er ok.
Kort fortalt vælg et domænenavn, som giver mening for din forretning og som er nemt at huske for dine kunder. Undgå æ, ø og å
Hvad er en søgemaskine
En søgemaskine kan kun læse tekst. En søgemaskine kan ikke se billeder, men tilføjer du billedet ”title tags” og ”image alt tags” så kan søgemaskinen læse, hvad du har skrevet der. Google kan ikke læse tekst i flash animation og der kan være problemer med navne på billeder med bokstaverne æ, ø og å. Cookies på din hjemmeside udgør ikke et problem for google, men det kan give problemer, hvis hjemmesiden kræver en cookies aktivering. www.br.dk er et godt eksempel. Her kan man acceptere cookies men siden fungere uanset om man acceptere cookies eller ej.
Man skal søge for at hjemmesiden hverken kræver cookies eller JavaScript for at blive vist.
Links
Hvis du har flere end en side på din hjemmeside er det vigtigt, at de er linket sammen, så man kan navigere mellem siderne.
Der er tre forskellige link interne links, indgående links og udgående links. Alle links skal fungere.
De interne link er link mellem de enkelte sider på din hjemmeside. Du kan kontrollere din hjemmeside ved at søge på HTML5 Validator for eksempel https://h5validator.appspot.com/adwords/landing_page
Det er vigtigt, at din side fungere rigtigt og kan læses.
Indgående links er links fra andre hjemmesider til din. Det er en vigtig og afgørende for din optimering. Et link fra google og Facebook er også indgående links. For at få flere indgående links kan du tilmelde dig forskellige linkkataloger, som kan findes på en google søgning.
Det er her dine kunder kommer ind. Find ud ad, hvad dine kunder ønsker, og søg for at du har det indhold på din hjemmeside.
Udgående links er links fra din hjemmeside til andre hjemmesider. Det kan have en vis betydning for din optimering. Det koster lidt power fra din side, men hvis det er relevant for dit produkt eller service, kan det give god mening.
Find de rigtige søgeord
De rigtige søgeord er dem, som kunder bruger. Så derfor skal du ikke bruge fagudtryk, men bruge de ord kunderne vil søge på. En kunde der mangler en vandhane vil søge efter vandhane og ikke et armatur, som det hedder i fagsprog. Et godt råd lyt efter, hvad dine kunder kalder dine produkter.
Google annonce
Det kan være en rigtig god ide, at oprette en google ads, fordi man får adgang til nogle værktøjer, som kan have stor betydning for hvor mange besøgende og eventuel salg, man vil få.
For at oprette en google konto skal du først oprette en gmail, herefter kan du oprette en annonce på google links https://ads.google.com/
Det er muligt at sætte begrænsning på en annonce, så du for eksempel kun bruger 1000 kr. om måneden. Når du oprette annoncen kan du tilføje og fjerne søgeord. De gode søgeord kan bruges på din egen hjemmeside. Du betaler normal kun, når en kunde klikker på din annonce.
Når du har en annonce på google, får du også adgang til et analyseprogram gratis.
Link https://analytics.google.com
Ud over dette er det også en god ide at registrer din virksomhed i google maps. Her kan du tilføje din virksomhed med logo og andre billeder.
Et andet værktøj er ejerskab. Her skal en stum kode ind på din hjemmeside og herefter kan du tjekke ejerskabet på denne side https://search.google.com/search-console/welcome
Det er også et værktøj, hvor du kan kontrollere om din hjemmeside er mobilvenlig og om der er fejl på siden.
Når du laver en søgning på google, vil du opleve at de tre øverste står der annonce foran titlen. Den der står øverst, får ca. dobbelt så mange besøgende, som den der står nummer tre. Ude i højre side er der som regel også annoncer eller de sidste visninger resten er organisk seo, som ikke koster penge, hvis der bliver klikket på dem.
Organisk SEO
Ved en almindelig søgning kan for eksempel se hvordan ud
Hvis man højre klikker på den side og vælger ”vis sidens kildekode” så vil det se sådan ud
Selvom det er svært at se men <title> svarer til overskriften på annoncen og <meta name= description content= svarer til annoncens tekst. Det er to vigtige ting, som din hjemmeside også skal vise.
Herefter kommer teksten og billederne.
Teksten
Teksten skal have en overskrift h1 og der må helst ikke være stavefejl. Der skal være afsnit, så det er let for dine kunder at læse teksten.
Teksten skal helst være mindst 300 ord. Du kan eventuel bruge Word eller et andet tekstbehandlingsprogram til teksten. De tager de fleste og værste stavefejl og stå fejl.
Det er en god ting at holde sig til et emne pr. side. Prøv at få nogle af de søgeord, du ved at dine kunder søger på ind i teksten.
Alt i alt skal teksten være læseligt for både søgemaskinerne og af dine potentielle kunder.
Reference Thomas Rosenstand med flere